links/LITERATUUR

Hieronder nog een aantal links en de literatuurlijst behorende bij de site.

Om leerlingen met gedragsproblemen te kunnen begeleiden moet de leraar gedrag in termen van functionele analyse (ABC-schema) kunnen invullen en dat met leerlingen kunnen bespreken (Vries en Heida, 2008). 

Zoals eerder beschreven wordt SWPBS vanuit verschillende bronnen beschreven als goede interventie voor de hele school. Hier kunt u een lezing zien over SWPBS en gedragsproblemen.

Tijdens de wisselmomenten is orde houden lastig, vooral wanneer je leerlingen met gedragsproblemen hebt maakt dit het er niet makkelijker op. In dit filmpje worden tips gegeven, hoe om te gaan met wisselmomenten. In het volgende filmpje nog meer tips om orde te houden

In de volgende filmpjes worden tips gegeven om effectief leerkracht gedrag te laten zien. Deel 1, deel 2, deel 3

De volgende site heeft gratis pictogrammen(kaarten) die je kunt gebruiken om te visualiseren welk gedrag je positief vindt en welk gedrag je liever niet ziet. Rood is ongewenst gedrag en groen is gewenst gedrag. Je kunt hier ook emotiekaarten downloaden waarmee je je kind kunt leren emoties te herkennen. Tenslotte kun je pictogrammen gebruiken om het dagritme te visualiseren.

Hieronder kunt u verschillende beloningssystemen zien. Een gevoelsmeter om de leerling inzicht te geven op zijn eigen gevoel, als reflectie. Er staat ook een eigen ontworpen reflectieformulier voor tijdens een time-outmoment. 

 

Wanneer een leerling goed mee doet kan het een kanjerblokje verdienen. Het kanjerblokje kan ingeleverd worden voor 5 minuten spelen.  

Time-out formulier
Word – 49,5 KB 242 downloads

Boeken

  • Baert, K. en Goorix, F. (2009). Waar is de grens? Omgaan met gedragsproblemen bij  kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
  • Hartog-Polkerman, C. (2009). Opstandig Dwars en Driftig. Handboek gedragsstoornissen ODD en CD voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners. Amsterdam: SWP.
  • Jong, W. De. (2014). Gedrag is meer dan je ziet! Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen. Huizen: Pica.
  • Lieshout, T. van. (2009). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Marzano, R.J. (2007). Wat werkt op school: research in actie. Meta-analyse van 35 jaar onderwijs-resarch direct toepasbaar in beleid en praktijk. Middelburg: Bazalt.
  • Matthys, W. (2012). Gedragsstoornissen bij kinderen. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.
  • Overveld. K. van, (2012). Groepsplan gedrag. Planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen: Pica.
  • Pameijer, N., Beukering, T. van, & Lange, S. de. (2009). Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam: Samen met collega's, leerlingen en ouders aan de slag (2e dr.). Leuven: Acco.
  • Teitler, P. en  Brussel, A. van (2012). Lessen in orde op de basisschool. Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.
  • Verhulst, F. C. (2006). Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie. Assen: Uitgeverij Van Gorcum.
  • Wolf, K. van der. & Beukering, T.  Van. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren. Leuven: Acco.

Websites

Artikelen

      Filmpjes