links/LITERATUUR
Hieronder nog een aantal links en de literatuurlijst behorende bij de site.
Om leerlingen met gedragsproblemen te kunnen begeleiden moet de leraar gedrag in termen van functionele analyse (ABC-schema) kunnen invullen en dat met leerlingen kunnen bespreken (Vries en Heida, 2008).
Zoals eerder beschreven wordt SWPBS vanuit verschillende bronnen beschreven als goede interventie voor de hele school. Hier kunt u een lezing zien over SWPBS en gedragsproblemen.
Tijdens de wisselmomenten is orde houden lastig, vooral wanneer je leerlingen met gedragsproblemen hebt maakt dit het er niet makkelijker op. In dit filmpje worden tips gegeven, hoe om te gaan met wisselmomenten. In het volgende filmpje nog meer tips om orde te houden.
In de volgende filmpjes worden tips gegeven om effectief leerkracht gedrag te laten zien. Deel 1, deel 2, deel 3.
De volgende site heeft gratis pictogrammen(kaarten) die je kunt gebruiken om te visualiseren welk gedrag je positief vindt en welk gedrag je liever niet ziet. Rood is ongewenst gedrag en groen is gewenst gedrag. Je kunt hier ook emotiekaarten downloaden waarmee je je kind kunt leren emoties te herkennen. Tenslotte kun je pictogrammen gebruiken om het dagritme te visualiseren.
Hieronder kunt u verschillende beloningssystemen zien. Een gevoelsmeter om de leerling inzicht te geven op zijn eigen gevoel, als reflectie. Er staat ook een eigen ontworpen reflectieformulier voor tijdens een time-outmoment.
Boeken
- Baert, K. en Goorix, F. (2009). Waar is de grens? Omgaan met gedragsproblemen bij kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
- Hartog-Polkerman, C. (2009). Opstandig Dwars en Driftig. Handboek gedragsstoornissen ODD en CD voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners. Amsterdam: SWP.
- Jong, W. De. (2014). Gedrag is meer dan je ziet! Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen. Huizen: Pica.
- Lieshout, T. van. (2009). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
- Marzano, R.J. (2007). Wat werkt op school: research in actie. Meta-analyse van 35 jaar onderwijs-resarch direct toepasbaar in beleid en praktijk. Middelburg: Bazalt.
- Matthys, W. (2012). Gedragsstoornissen bij kinderen. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.
- Overveld. K. van, (2012). Groepsplan gedrag. Planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen: Pica.
- Pameijer, N., Beukering, T. van, & Lange, S. de. (2009). Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam: Samen met collega's, leerlingen en ouders aan de slag (2e dr.). Leuven: Acco.
- Teitler, P. en Brussel, A. van (2012). Lessen in orde op de basisschool. Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.
- Verhulst, F. C. (2006). Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie. Assen: Uitgeverij Van Gorcum.
- Wolf, K. van der. & Beukering, T. Van. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren. Leuven: Acco.
Websites
- Balans-digitaal (2012). Landelijke Oudervereniging Balans. ODD-CD. Geraadpleegd op 29 december 2014 via http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/odd-cd/.
- Het Kenniscentrum-kjp (2014). Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie 'vertaalt' de verzamelde kennis in protocollen voor kinderpsychiaters en andere professionals. Geraadpleegd op 24 april 2014 via http://www.kenniscentrum-kjp.nl/.
- Horeweg (z.j.). Gedragsproblemen in de klas. ODD-CD. Geraadpleegd op 22 december 2014 via http://gedragsproblemenindeklas.nl/gedrags-en-ontwikkelingsstoornissen/odd-cd/.
- Kleurenklok (z.j.) Informatiesite over de kleurenklok. Geraadpleegd op 27 december 2014 via http://www.kleurenklok.nl/.
- NJI (z.j.). NJI, Databank. Cijfers over jeugd en opvoeding. Geraadpleegd op 24 december 2014 via http://www.nji.nl/nl/Databanken/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Cijfers-per-onderwerp-ADHD.
- NJI (z.j.). NJI, Databank. Cijfers over jeugd en opvoeding. Geraadpleegd op 24 december 2014 via http://www.nji.nl/Gedragsproblemen-Praktijk-Erkende-interventies.
- Opgroeikaarten (z.j.) Gratis beloningskaarten downloaden. Geraadpleegd op 29 december 2014 via http://www.gratisbeloningskaart.nl/pictogrammen/.
- Richtlijnen jeugdzorg (z.j.) Ernstige gedragsproblemen. Geraadpleegd op 27 december 2014 via http://www.richtlijnenjeugdzorg.nl/ernstige-gedragsproblemen/.
- Time-timer (z.j.). Informatiesite over de Time-Timer. Geraadpleegd op 27 december 2014 via http://www.timetimer.nl/.
- Trimbos (z.j.). Kennisinstituut. Geraadpleegd op 15 december 2014 via http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/cd-en-odd.
Artikelen
- Hrenda, M. (2014). ETSU prof disagrees with Time magazine article denouncing time-outs. Johnson City Press. 30 september 2014. Geraadpleegd op 15 december 2014 via http://www.johnsoncitypress.com/article/120839/etsu-prof-decries-article-denouncing-time-outs#sthash.NCbwrfij .
- Matthys, W, en Glind, G. Van de, (2013). Richtlijn oppositioneel-opstandige stoornis (ODD) en gedragsstoornis (CD) bij kinderen en jongeren. Geraadpleegd op 19 januari 2015 via http://www.kenniscentrum-kjp.nl/app/webroot/files/tmpwebsite/RL_ODD_en_CD_def.pdf.
- Mens-en-samenleving (2008). Pedagogiek. Geraadpleegd op 24 december 2014 via http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/6904-structuur-bieden-voor-kinderen-met-gedragsproblemen.html.
- Mens-en-samenleving (2008). Pedagogiek. Geraadpleegd op 24 december 2014 via http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/6900-communicatie-met-kinderen-met-gedragsstoornissen.html.
- Mens-en-samenleving (2008). Pedagogiek. Geraadpleegd op 24 december 2014 via http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/7162-straffen-belonen-en-negeren.html.
- Nock, M.K., Kazdin, A.E. Hipiri, E., & Kessler, R.C. (2007). Liftime prevalence, correlates, and persistence of oppositional defiant disorder: results from the national Comorbodity Survey Replication. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 48, 703-713.
- Piquero, A.R., Farrington, D.P., Welsh, B.C., Tremblay, R., Jennings, W.G. (2009). Effects of early family/parent training programs on antisocial behavior and delinquency. Journal of Experimental Criminology. Juni, 5, 2, pp 83-120.
- Scholte, E.M., & Ploeg, van der. (2006). Prevalentie van sociaal-emotionele problemen bij schoolgaande kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 1, 15-22., Utrecht: Agiel.
- Tera L., Wolf, T. F. McLaughlin en Williams, R. L. (2006). Time-out interventions and strategies: A brief review and recommendations. International journal of special education. 21, 3.
- Triple-p. (2014). Time out niet schadelijk voor kinderen. 24 oktober 2014. Triplep-Nederland. Geraadpleegd op 15 december 2014 via http://www.triplep-nederland.nl/nl-nl/triple-p-in-het-kort/nieuws/time-out-is-niet-schadelijk-voor-kinderen/.
Filmpjes
- Leraar24 (z.j.). Video’s en documenten voor de onderwijspraktijk. Geraadpleegd 28 december 2014 via https://www.leraar24.nl/video/3583, https://www.leraar24.nl/video/197/een-gedragsexperiment, https://www.leraar24.nl/video/615, https://www.leraar24.nl/video/2414/lezing-swpbs-probleemgedrag, https://www.leraar24.nl/video/2141, https://www.leraar24.nl/video/1420, https://www.leraar24.nl/video/2285, https://www.leraar24.nl/video/697/omgaan-met-agressie-op-school, https://www.leraar24.nl/video/5629, https://www.leraar24.nl/video/5634 https://www.leraar24.nl/video/5645 en https://www.leraar24.nl/video/5654.
- YouTube (z.j.) Site met filmpjes. Geraadpleegd op 29 december 2014 via https://www.youtube.com/watch?v=9fGUQdgTtfM, https://www.youtube.com/watch?v=WEguuwnRg_Q, https://www.youtube.com/watch?v=Kb453Qsea-A, https://www.youtube.com/watch?v=_JIHUnXGXoA, https://www.youtube.com/watch?v=G0SgqYMzjx4, https://www.youtube.com/watch?v=33Ic1CtdLIY en https://www.youtube.com/watch?v=3PlUuD2cQ2A.
Maak jouw eigen website met JouwWeb